Årskurs 2 har återvinning som tema med för- och efterarbete kopplat till ämnet samt ett besök på Återvinningscentralen Lilla Nyby och Parken Zoo djurpark under inspirationsdagen. På Lilla Nyby får eleverna se hur hanteringen av återvinningsmaterial går till. De får en inblick i hur man kan återvinna förpackningar och material i stället för att utvinna nya råvaror och varför det är så viktigt att vi gör det.
Eleverna får genom besöket träna på sin förmåga att se sammanhang i hur våra handlingar påverkar det omkring oss och öva på att samtala och ställa frågor inom hållbar utveckling. På det sättet kan eleverna utveckla sin förmåga till kritiskt tänkande och få en insikt i att våra val påverkar miljön.
Besöket i Parken Zoo inkluderar lunch. Då ges barnen möjlighet att fundera över hur mycket mat som slängs och hur matavfallet tas om hand. De får samtala om vår överkonsumtion och hur valet av det vi äter faktiskt påverkar vår hälsa och miljö.
Efter lunchen får eleverna träffa några av Parkens Zoos djur. De får egna upplevelser i sin närkontakt några av djuren. Pedagogen pratar om djurens naturliga miljö och vad som har förändrats i den. På så sätt får barnen utveckla en förståelse för hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen.
I för-och efterarbetet får eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet. Eleverna får också reflektera över hur samhället förändras och hur människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer.
Eleverna utvecklar sin begreppsförmåga i de olika NO och SO ämnena. I ämnet svenska utvecklas förmågan att uttrycka sig i tal och skrift när man arbetar med de olika uppgifterna.
Vi har valt att lyfta maten under inspirationsdagen, framför allt för att maten har en sådan stor enskild miljöpåverkan och genom att välja rätt mat kan du bidra till en bättre miljö, men också för att måltiden har en stor betydelse för lärandet. Det är även så att oavsett vad man har för relation till mat så berörs vi alla maten, vi klarar oss inte utan den.
Skolmåltiden har även stor potential att användas som ett pedagogiskt verktyg vad gäller skolans uppdrag att ge elever ökad kunskap om vad en hållbar livsstil innebär och en ökad förståelse hos eleverna för den egna livsstilens betydelse för hälsa, miljö och samhälle i stort.
I Livsmedelsverket och Skolverkets dokument ”Skolmåltiden – en viktig del av en bra skola” hittar ni bra inspiration till hur man kan implementera skolmåltiden i den befintliga undervisningen.
Lilla Nybys färgsortering:
Filmtips från Svenska naturskyddsföreningen:
Koppling till det centrala innehållet i kursplaner för grundskolan Lgr22
Biologi
Fysik
Geografi
Hem- och konsumentkunskap
Historia
Idrott och hälsa
Kemi
Samhällskunskap
Inför studiebesöket på Lilla Nyby och Parken Zoo finns här ett material att ladda ner som ni går igenom tillsammans i klassen. I presentationen och dess tillhörande handledning finns även diskussionsfrågor.
Efter studiebesöket på Lilla Nyby och Parken Zoo finns här ett material att ladda ner som ni kan arbeta med tillsammans i klassen för att ytterliga förankra det ni lärt er.
För ett fördjupat efterarbete rekommenderar vi Djurskyddet REDEs värdegrundmaterial, Övning 11 – Hjälp djuren – håll rent i naturen!
På ESEMs hemsida finns en sorteringsguide om man är osäker på hur saker ska sorteras.
På Håll Sverige Rents hemsida hittar ni bland annat en artikel där ni kan läsa om hur nedskräpning påverkar naturen runt om oss. Här hittar ni även statistik över hur skräpsituationen ser ut i Sverige och hur det påverkar bl.a. naturen.