Årskurs 6 har energi som tema med för- och efterarbete kopplat till ämnet samt ett besök på kraftvärmeverket och Parken Zoo djurpark under inspirationsdagen. Dagen inleds med ett besök på kraftvärmeverket där de får se hur fjärrvärme och energi produceras. Eleverna får se fysikaliska samband och nyfikenhet väcks i frågor som rör energi, teknik och samhälle. De får inblick i teknikens historiska utveckling och utvecklar en förståelse för dagens komplicerade tekniska lösningar.
Besöket i Parken Zoo inleds med lunch. Då ges barnen möjlighet att fundera över hur mycket mat som slängs och hur matavfallet tas om hand. De får samtala om vår överkonsumtion och hur valet av det vi äter faktiskt påverkar vår hälsa och miljö.
Efter lunchen får eleverna träffa några av Parkens Zoos djur. Pedagogen pratar om djurens naturliga miljö och vad som har förändrats i den. På så sätt får barnen utveckla en förståelse för hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen. De går också igenom hur miljön, människors levnadsvillkor och djur påverkas av våra val av till exempel energikällor. Eleverna får därmed utveckla sin förmåga att värdera lösningar utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling.
I för och efterarbetet får eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik och miljö. De får möjlighet att träna sin förmåga att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter som för samtalen och diskussionerna framåt. Eleverna får också reflektera över hur samhället förändras och hur människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer.
Eleverna utvecklar sin begreppsförmåga i de olika NO och SO ämnena. I ämnet svenska utvecklas förmågan att uttrycka sig i tal och skrift när man arbetar med de olika uppgifterna.
Eleverna utvecklar sin förmåga att använda begrepp och teorier för att beskriva och förklara samband i natur och samhälle.
Vi har valt att lyfta maten under inspirationsdagen, framför allt för att maten har en sådan stor enskild miljöpåverkan och genom att välja rätt mat kan du bidra till en bättre miljö, men också för att måltiden har en stor betydelse för lärandet. Det är även så att oavsett vad man har för relation till mat så berörs vi alla maten, vi klarar oss inte utan den.
Skolmåltiden har även stor potential att användas som ett pedagogiskt verktyg vad gäller skolans uppdrag att ge elever ökad kunskap om vad en hållbar livsstil innebär och en ökad förståelse hos eleverna för den egna livsstilens betydelse för hälsa, miljö och samhälle i stort.
I Livsmedelsverket och Skolverkets dokument ”Skolmåltiden – en viktig del av en bra skola” hittar ni bra inspiration till hur man kan implementera skolmåltiden i den befintliga undervisningen.
Filmtips från Svenska naturskyddsföreningen:
Koppling till det centrala innehållet i kursplaner för grundskolan Lgr 22.
Biologi
Fysik
Geografi
Hem- och konsumentkunskap
Idrott och hälsa
Kemi
Boka
Inför studiebesöket på Kraftvärmeverket och Parken Zoo finns här ett material att ladda ner som ni går igenom tillsammans i klassen. I presentationen och dess tillhörande handledning finns även diskussionsfrågor.
Efter studiebesöket på Kraftvärmeverket och Parken Zoo finns här ett material att ladda ner som ni kan arbeta med tillsammans i klassen för att ytterliga förankra det ni lärt er.
Eskilstuna Kommunfastigheter AB är med i den nationella kampanjen Allmännyttans energisparkampanj. Alla som bor hos Kommunfastigheter får tips och hjälpmedel om hur de kan bidra till att minska energianvändningen. Här är fler exempel på barnpyssel, enkla spartips och skojiga filmklipp om energivanor kopplat till boende.
Som fördjupning rekommenderar vi Svenska Naturskyddsföreningens läromedel om energi och hållbar utveckling – Energifallet. Här 12 övningar med tillhörande läroplanskopplingar, lärarhandledningar, faktatexter, filmer, bildspel, elevmaterial, värderingsövningar och skapaverktyget Klassens Energibok